Arbeider

Scatec

Scatec logo new identity made by Design Container
Kunde
Scatec
Løsning
Redefinere en leverandør av solenergi som et selskap for fornybar energi, gjennom en innovativ digital strategi

I 2020 ønsket Scatec Solar, en ledende leverandør av solenergi, å utvide strategien sin. Etter å ha overtatt SN Power begynte selskapet sin største ekspansjon siden det ble etablert. Dette krevde en fullstendig rebranding, og en oppdatering av alle kommunikasjonskanaler. Denne utfordrende oppgaven ble gitt til Stem.

Som børsnotert selskap var det avgjørende å sikre presis kommunikasjon til riktig tid. Innenfor en begrenset tidsramme ønsket vi å bygge videre på selskapets sterke merkevare og omdømme som en pålitelig leverandør og en god arbeidsgiver, samtidig som det skulle pekes ut en ny retning. Den nye identiteten beholder navnet Scatec, men uttrykker også en vilje til endring og til å ta en lederposisjon i sektoren for fornybar energi.

Den visuelle identiteten og konseptet er inspirert av naturkreftene som energikilder. Med fokus på en sterk digital tilstedeværelse, valgte vi varme og sterke farger som oppleves energiske, som fungerer godt på digitale flater og som skiller seg ut fra konkurrentene i bransjen. Scatec-logoen er ren, solid og energisk, med den øverste kurven av S’en brutt opp i mindre deler, som brukes gjennomgående i merkets statiske og animerte designelementer.

Som et børsnotert selskap var presis og målrettet kommunikasjon nøkkelen. Innen en tidsramme på seks måneder måtte kritiske beslutninger tas om å beholde selskapets navn, farger og andre elementer. Scatec er vidt kjent i bransjen som en pålitelig leverandør av solenergi og som et utmerket sted å jobbe. De innehar enorm merkevareanerkjennelse i bransjen, så vel som et enestående rykte. Vi ønsket å beholde alle disse gjenkjennelige aspektene samtidig som vi kartla en helt ny retning for et fornybar energiselskap som arbeider med solenergi, vann og vannkraft. Den nye identiteten viser frem en dristig pioneer og en frontfigur innen fornybar energi.

Den visuelle identiteten og konseptet henter inspirasjon fra naturen som kraftkilde. Energi/kraft er overalt og er alltid i bevegelse. Vi ønsket at identiteten skulle illustrere den naturlige flyten av energi. Designelementene representerer bevegelsen av energi/kraft i naturen. Vi utviklet et sett med designelementer for selve logoen som forvandles til symboler for sol, vind og vann. Elementene blir til mønstre som gjenspeiler intensiteten til fornybar energi i hastighet og bevegelse.

Scatec har en viktig digital tilstedeværelse – derfor valgte vi livlige farger som føles energiske, fungerer godt på nett og som tør å skille seg ut fra mengden. Vi ønsket også å differensieres fra konkurrentene ved å bruke en varm fargepalett som er både positiv og optimistisk. Fargene og de grafiske elementene skaper en distinkt posisjonering i markedet og sikrer at Scatec er gjenkjennelig i enhver sammenheng.

Drevet av naturen, er Scatec et brand som ikke er redd for å vise at de er på farten. Selve Scatec-logoen er ren, solid og energisk – med den øverste kurven i den store S-en delt opp i små deler som brukes gjennom merkevarens statiske og animerte designelementer.

Scatec er en global ledende produsent av fornybar energi, som leverer rimelig og ren energi over hele verden. Som en langsiktig aktør utvikler, bygger, eier og drifter Scatec sol-, vind- og vannkraftverk og lagringsløsninger. Scatec har hovedkontor i Oslo, Norge, og er notert på Oslo Børs under ticker-symbolet ‘SCATC’.

Relaterte caser