Arbeider

Höegh Autoliners,
Sailing for Sustainability

Höegh Autoliners er en ledende global leverandør av shippingtjenester innen Roll-on Roll-off (RoRo)-segmentet. Selskapet er basert i Oslo, og er kjent for sin flåte av spesialiserte Pure Car and Truck Carriers (PCTC), som er skip designet spesielt for å transportere kjøretøy i store mengder. Höegh Autoliners opererer globalt og tilbyr deep sea-transporttjenester på tvers av kontinenter.

Gjennom nesten et århundre har Höegh Autoliners vært et fyrtårn for innovasjon og ledet maritim transportsektor inn i fremtiden. Deres nye skip, Aurora Class, kan være deres mest betydningsfulle innovasjon hittil. Et skip som vil transformere deep sea transport og transporten av biler, breakbulk, og tungt maskineri over havene.

Selskapets historie strekker seg tilbake til 1927, da Leif Höegh & Co startet som en skipsfartstjeneste. Gjennom tiårene har Höegh Autoliners vokst til å bli en av de ledende operatørene i ro-ro (roll-on/roll-off) shippingsektoren. De legger vekt på bærekraft i sine operasjoner og har som mål å redusere miljøpåvirkningen av sine shippingaktiviteter. Dette innebærer investeringer i mer energieffektive skip og utforsking av ny teknologi som LNG-drevne skip.

Mål

 

Den tradisjonelle årsrapporten ble rekonstruert fra et statisk PDF-format til et levende digitalt format. Denne endringen hadde til hensikt å øke engasjementet ved og gjøre rapporten mer tilgjengelig, informativ og enklere å navigere i, og dermed bedre tilpasset interessene og behovene til de ulike interessentene.

«Ved å omfavne vår digitaliseringsstrategi har Höegh Autoliners gått over fra et tradisjonelt PDF-format til en omfattende digital årsrapport for 2023. Dette skiftet reflekterer ikke bare vår forpliktelse til digitalisering og innovasjon, men forbedrer også transparens og tilgjengelighet for våre interessenter.»

– Cathrine Manum, Head of Corporate Reporting and Tax

Digital transformasjon

 

Prosjektet startet med en grundig vurdering av det eksisterende årsrapportformatet og strategiske planleggingsmøter for å utvikle en digital løsning. Initiativet hadde som mål å overgå de stadig økende kravene til  årsrapportering.

For å nå sine strategiske mål for digitalisering søkte Höegh Autoliners en partner som kunne både utvikle og implementere en avansert digital løsning. Gjennom dette strategiske partnerskapet brukte vi vår ekspertise innen strategi, design og webutvikling til å forbedre Höegh Autoliners kommunikasjon med sine interessenter, og dermed sikre en mer effektiv og engasjerende informasjonsdeling.

Engasjere interessenter

 

Samarbeidet hadde som mål å forvandle Höegh Autoliners’ årsrapport fra en statisk PDF til et levende, engasjerende digitalt format. Målet var å skape en robust, brukervennlig plattform som ville omdefinere interessentengasjement ved å gjøre rapporten mer tilgjengelig og visuelt tiltalende.

Utviklingsprosessen bestod av flere nøkkelfaser, inkludert designkonseptualisering, brukeropplevelse (UX) og testing.

“The collaboration with Stem Agency has been key in our transition to our new digital format. Their expertise and guidance have enabled us to present both our financial and sustainability performance in a more engaging and dynamic format.”

– Cathrine Manum, Head of Corporate Reporting and Tax

Relaterte caser