Tips til planlegging av årsrapport

Snart er høsten her – og hvis du ikke allerede har startet arbeidet, er det på tide å tenke på årsrapporten. Det kan virke som om du nettopp fullførte den siste, men hvis du gir deg selv et forsprang nå, vil du være takknemlig om et par måneder!

Vi utformer års- og bærekraftsrapporter for en rekke kunder, globale, både børsnoterte selskaper og kommuner, og offentlige virksomheter. Vi har samlet en liste over de beste tipsene fra de ulike avdelingene våre for å hjelpe deg med å takle årsrapporten for 2023.

Å starte planleggingen nå gir deg en praktisk fordel. Her er noen tips fra vår prosjektleder, Odin Ottem Berntsen:

Sett en plan – så tidlig som mulig.

Dette gjelder ikke bare arbeidet du skal gjøre med ditt byrå, men like mye internt i din egen organisasjon. Innholdsproduksjon kan ta lengre tid enn forventet, og andre oppgaver kan ha prioritet. Fastsett datoer for redaksjonsmøter med de involverte avdelingene. Hvis du sørger for at du har god tid til å jobbe med innhold, vil dette forbedre rapporten som helhet.

Hva er målet med rapporten?

Skal den bare publiseres og legges i en skuff? Eller er det et verktøy du skal bruke gjennom året? Mange bedrifter og organisasjoner legger både ressurser og stolthet i å overgå fjorårets rapport når det gjelder åpenhet, brukeropplevelse og anvendelse. Sett klare mål slik at alle de involverte trekker i samme retning. Ta en titt på de beste i klassen fra Farmand Awards eller bedrifter og organisasjoner du liker å sammenligne deg med. Offentlige virksomheter har egne retningslinjer og krav, men noen er også best i klassen i denne kategorien.

Snakk med hverandre.

Hvis du jobber med et byrå, vil byrået sannsynligvis produsere flere årsrapporter i løpet av samme perioden. Dette er en travel tid, og det kan være upraktisk å gjøre store endringer i timeplanen. Men ved å sørge for kontinuerlig dialog og arrangere jevnlige møter kan mange overraskelser unngås og de vanskeligste utfordringene tas opp tidlig.

Har du bare noen få interne ressurser?

Spør deretter byrået ditt om hjelp. De fleste hjelper deg gjerne med strategi, planlegging, copywriting, intervjuer, bilder og korrekturlesing.

Kreativ direktør, Michael Linnemann, legger til følgende tips:

Årsrapporter trenger ikke være kjedelige. Hva vil du kommunisere ved hjelp av årsrapporten din – bortsett fra tallene? Tenk på innhold som kan være nyttig og engasjerende for investorer, ansatte, partnere og fremtidige jobbsøkere.

Bruk alle mulighetene digitalt gir! En velprodusert trykt rapport kan være innbydende, attraktiv og lett å lese – og kan være imponerende å vise frem på møter. Men en fullverdig digital løsning med video, animert grafikk og søkemuligheter er mer praktisk og inspirerende. Det er også viktig at det fungerer like bra på en mobil, tabeller inkludert. Og for å være tydelig, det å bare å ha en PDF-versjon av den trykte rapporten din, vil ikke være nok i 2023.

Dariusz Ksiazek, leder av vårt utviklerteam, kommer selvfølgelig ikke til å være upartisk i en diskusjon om valget mellom trykte eller digitale rapporter. Når det er sagt, har han noen betryggende ord til alle som tenker på å digitalisere årsrapporten sin:

  • Med en digital løsning slipper du å starte på nytt hvert år. I stedet liker vi å bruke det samme rammeverket i flere år, og rett og slett oppdatere innholdet. Det vil derfor være rimeligere i det lange løp ettersom kostnadene ved utskrift unngås.
  • Du trenger ikke å være redd for å ende opp med en mengde nettsider å vedlikeholde. Ved å bruke WordPress til både nettside og årsrapporter vil du kunne redigere alt på samme sted. Byrået ditt bør også kunne hjelpe deg med publisering, drift og vedlikehold slik at du kan konsentrere deg om innholdet ditt.

 

Og sist, men ikke minst – husk den nye standarden for digital finansiell rapportering som alle børsnoterte selskaper må forholde seg til, ESEF (The European Single Electronic Format):

Siden 1. januar 2020 har ESEF vært den nye standarden for årsrapportering som gjelder for alle børsnoterte selskaper. Formålet er å sikre åpenhet i selskapenes regnskapsrapportering slik at alle kan få innsikt i deres regnskap. Alle børsnoterte selskaper skal offentliggjøre offentlige årsregnskap, og det har aldri vært enklere å få tilgang til det enn nå.

For å produsere en årsrapport som er i samsvar med ESEF-standarden, må en rekke krav oppfylles. ESEF kan virke litt tungt, men heldigvis er vi eksperter på dette feltet. La oss se på de viktigste punktene i standarden.
Du kan lese hele artikkelen om ESEF og hvordan du gjør din årsrapport ESEF-kompatibel her.

Hvorfor ikke ta en titt på noen av de digitale årsrapportene vi har designet og utviklet her?

Kontaktskjema

Design can be used to solve business challenges – and we take a cross-platform and multi-channel approach to devising a comprehensive and integrated online presence for our clients. With a clear-cut strategy, an award-winning team and top tech expertise, we produce our designs in close consultation with our clients to ensure a seamless turnkey solution.

Når du klikker på send, gir du tillatelse til at Stem Agency kan lagre og behandle de personlige opplysningene som ble sendt ovenfor for å gi forespurt innhold.

Du kan stoppe abonnementet på denne informasjonen når som helst. Hvis du vil vite mer om hvordan du stopper abonnement, vår praksis for personvern og hvordan vi forplikter oss til å beskytte og respektere personvernet ditt, kan du se Retningslinjer for personvern.


Relaterte nyheter

Se alle nyheter

Vi søker webutvikler

Som webutvikler hos oss vil din arbeidsdag være fylt med teknologiske utfordringer og morsomme oppgaver. De vil variere fra å kode dynamiske nettsider til å utvikle interaktive applikasjoner

Nå kan du bli med og påvirke fremtiden til fornybar energi

I forrige uke hadde vi gleden av å fasilitere workshopen “Shaping the Future of Renewable Energy Talent” hos Energy Valley. Formålet var å sette søkelys på problematikken rundt manglede relevant kompetanse i fornybar energi-sektoren.

Å forme forbrukertillit og lojalitet i den digitale tidsalderen

For dagens merkevarer har en digital tilstedeværelse for lengst blitt en nødvendighet. Som leder på toppnivå bærer du det strategiske ansvaret for å håndtere hvordan merkevaren oppfattes, slik at kundenes tillit og lojalitet vedvarer.

Fire designstudenter ønskes velkommen til kontorene i Torggata

Denne uken har vi ønsket velkommen fire studenter fra tjenestedesignstudiet ved Fagskolen Kristiania. I Stem Agency er vi opptatt av å bidra med noe til samfunnet, og har lagt vekt på å støtte opp under gode utdanningsmuligheter og livslang læring for alle. Ved å ta imot disse fire studentene i to måneder håper vi å […]

Kraften i formålsdrevet merkevarebygging

Et tydelig formulert formål satt i sentrum for strategiske beslutninger vil kunne bidra til både vekst, lønnsomhet, konkurransekraft og en sterk bedriftskultur - tillegg til en merkevare som tiltrekker seg lojale ambassadører.

Hvordan bygge robuste merkevarer i usikre tider

I dagens hektiske og konkurranseutsatte forretningsverden er det én faktor som skiller seg ut når det gjelder å oppnå vekst: evnen til å strategisk bygge og utnytte merkevaren.

Stem Agency feirer ett år

Vi markerer vårt første år som Stem Agency, og kan se tilbake på en rekke spennende prosjekter, samarbeid og nye bekjentskaper. Vi vil rette en stor takk til alle våre kunder og samarbeidspartnere, og vi ser virkelig frem til å løse nye utfordringer sammen. Våre kunder er i rask utvikling og møter stadig mer komplekse […]

Hvorfor en sterk merkevare er essensiell for å oppnå vekst

I dagens hektiske og konkurranseutsatte forretningsverden er det én faktor som skiller seg ut når det gjelder å oppnå vekst: evnen til å strategisk bygge og utnytte merkevaren.

Vi styrker teamet med to nye nøkkelpersoner

I et utfordrende og dynamisk 2023 fortsetter Stem Agency å vokse og styrke sin posisjon som et ledende full-service byrå innen kommunikasjon, branding og teknologi. Byrået kunngjør ansettelsen av to nye teammedlemmer: Elisabeth Wiencke som strategisk rådgiver og Tuva Dyrnes som prosjektleder. Elisabeth Wiencke, har lang erfaring og kompetanse innen merkevarebygging og markedsføring og er […]

Bli med på en ny og ambisiøs reise (hired)

Vi ser nå etter en senior strategisk rådgiver som vil ha en sentral rolle i reisen videre.

6 tips for å øke salget via aviser og magasiner

Innstikk og bilag i aviser, magasiner og fagblader utgjør et stort potensiale for rekruttering av nye kunder, givere og ikke minst for økning av salget .

Nye impulser med popup-kontor i Barcelona

Som et strategisk byrå innen design, teknologi og markedsføring, er det viktig for oss å stadig utforske nye kreative miljøer og utvide våre horisonter.