På tide å gjøre noe med nettsiden?

Med budsjettene for 2025 under planlegging kan det være smart å gjennomføre en digital «helsesjekk», for å se om det bør tas høyde for en oppfriskning av nettsiden.

Det føles kanskje som den nye nettsiden nettopp ble lansert, og at det er kort tid siden dere bestemte om CTA-knappen skulle ha den ene eller den andre sekundærfargen. Selskapets verdier og visjon ble pent plassert under «About us» og tjenestetilbudet var ryddig listet opp under «What we do».

Men nå har kanskje selskapet vokst (eller krympet), og strategien er justert i flere runder. Profilmanualen er godt arkivert et sted ingen finner den på server, og det er ikke lenger like tydelig «Who we are».

Dette kan være gode grunner til å sette av en pott til en revitalisering av selskapets digitale tilstedeværelse.

Kan vi jobbe videre med det vi har, eller bør vi begynne på nytt?

Det er noen spørsmål du bør stille deg for å vurdere om nettsiden er moden for noen nye innholdsmoduler, eller om den rett og slett har blitt overmoden og bør skrotes. For å hjelpe deg på vei har vi listet opp fem grunner til å bygge en helt ny nettside og fem grunner til å oppgradere den eksisterende nettsiden.

5 grunner til å bygge en helt ny nettside

1. Tilpasning til ny strategi og merkevare
Hvis selskapet har endret strategi, gjennomgått en rebranding eller ønsker å posisjonere seg annerledes i markedet, kan en ny nettside bedre reflektere disse endringene. Det gir mulighet til å kommunisere budskapet ditt klart og konsist til målgruppen.

2. Ny start, uten teknisk gjeld
Eldre nettsider kan ha samlet opp betydelig «teknisk gjeld» over tid, som gjør siden mer sårbar for feil. Ved å bygge en ny nettside fra bunnen av kan du eliminere gammel kode og utdaterte systemer, og implementere de nyeste teknologiene for bedre ytelse og sikkerhet.

3. Modernisering av design og brukeropplevelse
Ved å bygge nytt kan du designe en nettside som møter forventningene til dagens brukere. Dette inkluderer moderne estetikk, mobiltilpasning og interaktive elementer som engasjerer besøkende og styrker merkevaren, samt oppfyller krav til tilgjengelighet og brukervennlighet.

4. Bedre ytelse og responsivitet
En ny nettside med optimalisert kode kan resultere i raskere lastetider og bedre responsivitet på tvers av enheter. Dette forbedrer brukeropplevelsen og kan bidra til høyere konverteringsrater.

5. Tilrettelegging for fremtidig vekst
Etter flere runder med små justeringer og tillegg i f.eks. tjenestetilbudet eller fokusområder, kan nettsiden ha vokst seg ut av form og flyt. Det som en gang var en tydelig og moderne nettside oppleves nå som rotete og lite brukervennlig. En opprydning kan være mer tidkrevende enn å starte med blanke ark, og hvis selskapet er i vekst vil det sannsynligvis være en god investering å rigge dere for fremtiden med en nettside som kan holde tritt med en ekspansjon

5 grunner til å oppgradere eksisterende nettside

1. Kostnadseffektiv løsning
Oppgradering kan være mindre kostbart enn å bygge en helt ny nettside. Du kan forbedre design og funksjonalitet uten de høye kostnadene som ofte følger med et nytt prosjekt. Ved å legge til nye moduler for innhold kan komplekse, teksttunge seksjoner oppleves lettere og mer oversiktlig.

2. Bevaring av eksisterende SEO-verdi
Nettsiden din har sannsynligvis opparbeidet seg god SEO over tid. Ved å oppgradere unngår du risikoen for å miste rangeringer i søkemotorer, noe som kan skje hvis man ikke håndterer overgangen til en ny nettside korrekt.

3. Raskere implementering
En oppgradering tar vanligvis mindre tid enn å bygge en ny nettside fra bunnen av. Dette betyr at du raskere kan dra nytte av forbedringene.

4. Kjent brukeropplevelse for kunder
Hvis kundene dine er vant til den nåværende nettsiden, kan det være en fordel å beholde strukturen og navigasjonen de kjenner. Oppgraderingen kan fokusere på å forbedre design og funksjonalitet uten å skape forvirring.

5. Data-drevet forbedring
Du kan bruke innsikt fra eksisterende brukerdata til å gjøre målrettede forbedringer. Dette gjør at du kan optimalisere nettsiden basert på hva som faktisk fungerer for dine brukere.

Lurer du på om nettsiden din fortsatt støtter bedriftens strategi og brukervennlighet?

En digital helsesjekk kan gi svar på om tiden er inne for en ny nettside, som kan speile strategiske endringer, fjerne teknisk gjeld og forbedre ytelsen. Eller kanskje en oppgradering er nok for å gi kostnadseffektive forbedringer, bevare SEO-verdi og beholde en familiær brukeropplevelse?