Verdens første digitale vitensenter om hjernen?
juni 18, 2025

Denne våren har vi i Stem Agency samarbeidet med Hjernerådet om et ambisiøst og meningsfullt prosjekt; å utvikle det som kan være verdens første publikumsrettede, digitale vitensenter dedikert til hjernen og hjernehelse.
En viktig samfunnsoppgave
Generalsekretær Henrik Peersen kontaktet oss med visjonen om å skape et digitalt vitensenter om hjernen. Målet er å løfte befolkningens kompetanse om hjernehelse. Det handler om å kunne formidle kompleks kunnskap på en tilgjengelig, engasjerende og visuelt appellerende måte, og samtidig bidra til et viktig folkehelseoppdrag.
– Hjernerådet ønsker å fremme nysgjerrighet og læring, samt øke bevisstheten om hjernens betydning for helsen. Stem Agency har fra første dag vist stort engasjement for prosjektet og en oppgaveforståelse som virkelig har bidratt til fruktbart samarbeid. Vi ser frem til lansering i august, og fortsettelse av samarbeidet for å sikre at vitensenteret blir tilgjengelig for flest mulig, sier Henrik Peersen
Fra manus til digital opplevelse
Utgangspunktet for prosjektet er et solid faglig fundament: et omfattende manuskript skrevet av lege og hjerneforsker Marte Roa Syvertsen. Med sin unike evne til å forklare det kompliserte på en forståelig og menneskelig måte, har hun skapt en fortelling som formidler både fakta og fascinasjon rundt hjernen.
Briefen vi fikk var enkel i formen, men desto mer utfordrende i innhold – vi hadde full frihet til å forme det digitale universet rundt teksten. Det har gitt oss rom for å eksperimentere med form, format og teknologi for å løfte frem budskapet på en nyskapende måte. En dybdeforståelse av innholdet i manuset har vært avgjørende for å kunne løse denne oppgaven, og prosjektet har gitt oss mulighet til å utforske nye verktøy og metoder for å oppnå det ønskede resultatet.
Kreativ prosess og tverrfaglig samarbeid
Prosjektet er et godt eksempel på hvordan tverrfaglighet gir resultater. Hos oss i Stem kombinerer vi strategisk kommunikasjon og historiefortelling, interaktiv design, brukerinnsikt og teknologisk ekspertise for å bygge opplevelser som engasjerer og opplyser. I tett dialog med Hjernerådet og det faglige miljøet bak prosjektet har vi utviklet et digitalt vitensenter – en formidlingsplattform som skal kunne vokse og utvikles over tid.
– Jeg er utrolig stolt av hva teamet har fått til! Gjennom det nære og tillitsbaserte samarbeidet med Hjernerådet har vi fått rom til å tenke helhetlig og nyskapende. Vi har kombinert ny teknologi, innovativ design og sterk historiefortelling for å skape dette universet. Underveis har vi også lært mye – og styrket vår evne til å formidle krevende fagstoff på en måte som treffer bredt, sier vår strategiske rådgiver Elisabeth Wiencke

Førpremiere under Arendalsuka
Under Arendalsuka i august blir det førpremiere på det digitale vitensenteret. Hjernerådet vil være vertskap for et dedikert “Hjernetelt” hvor et bredt publikum får muligheten til å utforske løsningen og komme med tilbakemelding. Både politikere, fagpersoner og andre besøkende er velkomne.
Følg med!
Målet med vitensenteret er ikke bare å informere, men også inspirere og engasjere. På sikt håper vi dette kan bli et nyttig verktøy som kan brukes i undervisning, helseformidling og offentlig debatt.
Følg med for mer informasjon om lanseringen og prosjektet.