- Kunde
- Wallenius Wilhelmsen
- Løsning
- Merkevarestrategi og identitetsdesign
Wallenius Wilhelmsen Group ble etablert i april 2018, da svenske Wallenius og norske Wilhelmsen fusjonerte sine felleseide logistikkselskaper og tilhørende aktiva. Dette åpnet for en fullstendig rebranding av Wallenius Wilhelmsen Group.
I ett år samarbeidet Stem tett med kommunikasjonsavdelingen, ledergruppen og konsernsjefen for å etablere nye interne og eksterne strategier, og å tydeliggjøre Wallenius Wilhelmsens posisjon i markedet, samt nå redefinere medarbeidernes forhold til arbeidsgiveren sin.
Den nye logoen til Wallenius Wilhelmsen er en moderne tolkning av den tradisjonelle W-en, sammensatt av to linjer og en sirkel. Den inkluderer en sirkel fra det grafiske elementet, som benyttes gjennom hele profilen. Den gir også assosiasjoner til gradene i navigasjon, jordens omkrets og livsløp-perspektivet.
De to hovedfargene skal styrke ideen om «sjø til land». En klar og sterk havgrønn kombinert med en mørk stengrå skaper en balanse mellom energi og stabilitet og nøytralitet.
Typografien for det nye selskapet måtte møte flere kriterier. Ikke bare ved å være en funksjonell språkstøtte – den måtte også oppleves som både tidløs og unik. I tillegg utformet vi et grafisk element som skulle stå som «pilar og anker» for alle Wallenius Wilhelmsen-selskapene.