Arbeider

Pennesi Wines

Kunde
Pennesi Wines
Løsning
Konsept og etiketter for norskprodusert vin

Luca Pennesi produserer vin i Norge, med økologiske druer fra Teverina i Italia. Prosessen bygger på tradisjonelle metoder familien hans har benyttet i generasjoner. Alt arbeid utføres manuelt og uten tilsetning av kjemikalier. Luca tar med seg det beste fra Italia, og viser at det er mulig å produsere vin i Norge.

Luca hadde behov en fullstendig redesign av produktene, inkludert et nytt navn og en ny identitet som var mer effektivt rettet mot markedet hans. Målgruppene er i hovedsak restauranter med interesse for norske mattradisjoner og små vinprodusenter.

Vi ville utvikle et konsept hvor håndverk og manuelle metoder sto sentralt. Alle etikettene er trykket for hånd for å sikre en organisk følelse. Navnene signaliserer at vinene er produsert i Norge. Motivene på etikettene er hentet fra norsk natur, med assosiasjoner til den manuelle produksjonsmetoden for vinen. Fonten er moderne, men med klassiske elementer og historiske hentydninger inspirert av skrift på romerske søyler.

Vin som håndverk

Luca brenner for vin som håndverk, og vi ønsket å designe et konsept der håndverk og manuelle metoder var nøkkelen. Alle etikettene er trykt for hånd for å sikre et organisk preg på produktet. Vi ønsket å bruke navnene for å tydeliggjøre at dette er viner produsert i Norge. Navnene på vinene samsvarer med etikettmotivene for å skreddersy dem for det norske markedet. Mange av elementene hinter til smakslandskapet og strukturen til vinene. Motivene er hentet fra norsk natur og refererer til håndverksproduksjonen av vinen. Havabboren som sees på Havgap er for eksempel en fisk som finnes i både norske og italienske farvann. Fonten er tidsriktig, men med klassiske trekk og historiske hentydninger inspirert av inskripsjoner på romerske søyler.