Hva gjør du når merkevaren din får seg en trøkk?

Ingen merkevarer er feilfrie. Selv de mest betrodde selskapene kan trå feil og gjøre tabber som setter omdømmet på spill. Så hva gjør du når merkevaren din får seg en trøkk? Hvordan snur du skuta og gjenoppretter tilliten? Her er noen strategiske råd for å rette opp feilene og styrke merkevaren din.

 

  1. Erkjenn feilen

Først og fremst: innrøm at dere har gjort en bommert. Det er ingen som liker en unnasluntrer. Ved å erkjenne feilen viser du at selskapet er modent nok til å ta ansvar. Ingen liker å spille skylde-på-andre-leken – vær ærlig og oppriktig.

 

  1. Kommuniser tydelig og raskt

Når ting går skeis, er det essensielt å informere tydelig og raskt. La ikke spekulasjoner få tid til å gro. Vær klar og konsis i din kommunikasjon til alle relevante parter – kunder, ansatte, partnere og medier. Bruk gjerne både pressemeldinger og sosiale medier for å nå ut bredt og effektivt.

 

  1. Vis empati og ansvar

Å vise at du bryr deg er alfa og omega. Når merkevaren din snubler, vil folk se at du tar situasjonen på alvor. Vis empati med de som er berørt og ta fullt ansvar for feilen. Å være ydmyk og ansvarlig er det som skiller de beste fra resten.

 

  1. Rydd opp og sett i gang tiltak

Ord kan berolige, men handling viser ekte engasjement. Rydd opp i rotet og sett i gang konkrete tiltak for å rette opp situasjonen. Dette kan være tilbakekalling av produkter, oppdatering av rutiner eller strukturelle endringer. Kommuniser tydelig hvilke tiltak dere gjør, slik at alle ser at dere tar affære.

 

  1. Lær av feilen

Hver feil er en lærepenge i forkledning. Når støvet har lagt seg, ta en grundig titt på hva som gikk galt og hvordan det kan unngås i fremtiden. Dette kan bety bedre risikostyring eller endringer i bedriftskulturen. Det handler om å vokse og utvikle seg.

 

  1. Bygg opp igjen tilliten

Å gjenopprette tillit er som å bygge et sandslott – det tar tid og tålmodighet. Vær konsekvent i din kommunikasjon og handlinger. Jobb aktivt med å forbedre forholdet til kundene og andre interessenter. Over tid vil oppriktig innsats for å rette opp feil bidra til å gjenopprette og styrke merkevaren din.

 

  1. Engasjer eksterne eksperter

Av og til trenger man litt hjelp utenfra. Eksterne eksperter innen krisehåndtering, PR-strategi, merkevarebygging eller juridisk rådgivning kan gi uvurderlig hjelp. Deres objektive perspektiv og erfaring kan være akkurat det du trenger for å komme deg tilbake på rett kjøl.

 

  1. Vær forberedt på fremtidige feil

Feilfri drift er en utopi, men god beredskap er innen rekkevidde. Utvikle en beredskapsplan for å håndtere fremtidige feil. Øv jevnlig på denne planen slik at alle vet hva de skal gjøre når en ny snublestein dukker opp.

 

Avsluttende tanker

Ingen liker å gjøre feil, men de er en uunngåelig del av virksomheten. Ved å være forberedt og handle raskt og riktig når merkevaren din får seg en trøkk, kan du ikke bare komme deg gjennom utfordringen, men også styrke merkevaren din på lang sikt. Husk, det er ikke feilen som definerer deg, men hvordan du håndterer den.

 

Ta gjerne kontakt med oss i Stem Agency for hjelp med å rette opp feil, og strategisk rådgivning. Sammen sørger vi for at merkevaren din står støtt – uansett hvor mange bananskall som ligger i veien.