Nytt digitalt vitensenter skal gjøre hjernehelse tilgjengelig for alle

Mandag 25. august lanserte vi sammen med Hjernerådet hjernendin.no, en gratis kunnskapsplattform om hjernen.

I det nye digitale vitensenteret kan alle utforske hjernens mysterier, fra hvordan den fungerer til hvordan vi best kan ta vare på vår egen hjernehelse.

Et viktig samfunnsoppdrag

Det er Hjernerådet, en paraplyorganisasjon som arbeider for bedre hjernehelse i befolkningen, som står bak initiativet med støtte fra Stiftelsen Dam.

– Jo mer vi vet om hjernen, jo bedre kan vi ta vare på den. Med vitensenteret ønsker vi å gjøre kunnskap som tidligere var forbeholdt fagmiljøene tilgjengelig for alle. Stem Agency har fra første dag vist stort engasjement for prosjektet og en oppgaveforståelse som virkelig har bidratt til et fruktbart samarbeid. Nå ser vi frem til fortsettelsen av samarbeidet for å sikre at vitensenteret blir tilgjengelig for flest mulig, sier Henrik Peersen, generalsekretær i Hjernerådet.

Fra manus til verdens første digitale vitensenter om hjernen

Utgangspunktet for prosjektet er et solid faglig fundament: et omfattende manuskript skrevet av lege og hjerneforsker Marte Roa Syvertsen. Med sin unike evne til å forklare det kompliserte på en forståelig og menneskelig måte, har hun skapt en fortelling som formidler både fakta og fascinasjon rundt hjernen.

Vi har hatt ansvar for konsept, design og teknisk utvikling. Briefen var enkel i formen, men desto mer utfordrende i innhold. Vi fikk full frihet til å forme det digitale universet. Det ga rom for å eksperimentere med form, format og teknologi for å løfte frem budskapet på en nyskapende måte. En dybdeforståelse av innholdet i manuset og hvordan hjernen faktisk lærer la premisset for valg av virkemidler. Resultatet er en plattform som kombinerer forskningsbasert innhold med interaktive og visuelt engasjerende elementer.

Vellykket prelansering

Under Arendalsuka 2025 ble vitensenteret første gang vist frem via en interaktiv touch-skjerm i Hjerneteltet til Hjernerådet.

– Det var utrolig givende å se reaksjonene til folk som fikk teste løsningen for første gang. Alt fra barn og unge til rutinerte fagfolk lot seg begeistre av den interaktive 3D-modellen av hjernen, historiefortellingen og den helhetlige opplevelsen. Nå gleder vi oss veldig til at vitensenteret nå er tilgjengelig for alle på hjernendin.no, sier Elisabeth Wiencke, strategisk rådgiver hos oss.

Bare begynnelsen

Videreutvikling av løsningen er allerede i gang, og planen er at vitensenteret skal være en levende kilde til informasjon om hjernen og hjernehelse i lang tid fremover.

– Jeg er utrolig stolt av hva teamet har fått til! Et tett samarbeid med Hjernerådet, preget av høy grad av tillit, har gitt oss rom til å tenke utenfor boksen og helhetlig. Vi har kombinert ny teknologi, et modig designuttrykk og sterk historiefortelling for å skape et inspirerende univers. Underveis har vi også tilegnet oss ny kompetanse og styrket vår evne til å formidle krevende fagstoff på en måte som treffer bredt, sier Kaia Gulsvik, byråleder hos oss.